tekst

Derfor skal vi samarbejde

Kulturskolen arbejder på at skabe et tættere og ligeværdigt samarbejde med fri- og folkeskoler i RKSK. Vi oplever, at disse synergier spiller en vigtig rolle i at understøtte børn og unges kreative og kunstneriske udvikling. Det fremmer kreativitet, læring og trivsel blandt eleverne, samt bidrager til at styrke kulturfagene i grundskolen og skaber en mere helhedsorienteret læringsoplevelse for eleverne. Ved et gensidigt forpligtende og ligeværdigt samarbejde udfordrer vi hinanden og bringer pædagogikken, didaktikken og fagligheden til nye højder.

Herunder nævnes eksempler på de pædagogiske, kunstneriske og samfundsmæssige perspektiver for et sådant samarbejde, og de potentielle gevinster for både elever, skoler og samfundet.

Pædagogiske og didaktiske perspektiver

Samarbejdet mellem kulturskoler og grundskoler kan understøtte børns læring på flere måder:

  • Tværfaglig læring og innovative undervisningsformer: Integration af musik, dans, drama og billedkunst i den daglige undervisning kan styrke elevernes forståelse for andre fag, herunder sprog, matematik og historie. Musik og rytme kan bl.a. understøtte sprogindlæring, mens drama og storytelling kan bidrage til historieundervisningen. Samarbejdet kan også bidrage til udviklingen af innovative undervisningsformer, hvor æstetiske læringsprocesser inddrages aktivt i faglige sammenhænge.
  • Differentieret undervisning: Kunstneriske udtryksformer kan give elever mulighed for at lære på andre måder, hvilket gavner dem, der ikke nødvendigvis trives i en traditionel klasseundervisning.
  • Udvikling af sociale og emotionelle kompetencer: Kreative processer kan styrke samarbejdsevner, selvtillid og evnen til at udtrykke sig.
  • Æstetiske læreprocesser: Skabende metoder kan bidrage til elevernes alsidige og personlige udvikling og fremme et præstationsfrit rum, hvor enhver elevs forudsætninger betragtes som et positivt bidrag. Eleven kan opleve et større ejerskab og medbestemmelse, hvilket kan medføre øget motivation.
  • Æstetisk dannelse: Kunst og kultur bidrager til børns og unges dannelse ved at udvikle deres evne til at udtrykke sig, tænke kreativt og forstå komplekse følelser og koncepter. Samarbejdet med Kulturskolen giver eleverne mulighed for at deltage aktivt i kunstneriske aktiviteter såsom musik, drama, billedkunst og dans, hvilket kan bidrage til en bredere og mere nuanceret dannelse.

Kunstneriske perspektiver

En tættere kobling mellem kulturskoler og grundskoler kan understøtte kunstnerisk udvikling:

  • Inspirerende læringsmiljøer for begge parter: Kulturskolens undervisere kan bidrage med specialiseret viden og faglighed, som kan inspirere både elever og grundskolelærere gennem et gensidigt og ligeværdigt samarbejde.  I denne kontekst kan fri- og folkeskolernes undervisere ligeledes bidrage og inspirere med professionel didaktisk, pædagogisk og relationsskabende viden og faglighed.
  • Tidlig udvikling: Elever med særlig interesse for kunst og kultur får mulighed for tidligt at fordybe sig i dén verden.
  • Adgang til udøvende kunstnere: Samarbejdet kan inkludere workshops og besøg fra praktiserende kunstnere, hvilket bringer eleverne tættere på den performative kunstverden.

Samfundsmæssige perspektiver

Samarbejdet mellem kulturskoler og grundskoler kan understøtte samfundsudviklingen:

  • Demokratisering af kunst og kultur: Flere børn får lige adgang til kunstnerisk deltagelse, interaktion og oplevelse uanset baggrund, der herigennem positivt kan præge fællesskabet.
  • Styrkelse af lokalsamfundet: Et aktivt kulturliv i skolerne kan bidrage til at skabe engagement og fællesskab i lokalområdet.
  • Øget trivsel: Undersøgelser viser, at kunstnerisk aktivitet kan fremme elevernes trivsel og motivation i skolen.

Musikkens egenværdi

  • Musik har en værdi i sig selv, fordi den taler til vores menneskelige oplevelse på en dyb og umiddelbar måde. Den beriger os følelsesmæssigt, intellektuelt og æstetisk uden nødvendigvis at skulle begrundes ud fra dens effekt på andre discipliner eller færdigheder.
  • Musik giver os mulighed for at udtrykke os, opleve skønhed og finde mening i lyde, rytmer og melodier. Den skaber fællesskaber, giver identitet og har eksisteret i alle kulturer til alle tider – ikke som et middel til et andet formål, men fordi mennesker instinktivt søger og skaber musik.
  • At værdsætte musik i dens egen ret betyder at anerkende dens unikke plads i vores liv – ikke fordi den gør os klogere, bedre til matematik eller mere disciplinerede, men fordi den i sig selv er en essentiel del af det at være menneske.

Konklusion

Et samarbejde mellem kulturskoler og fri- og folkeskoler kan betragtes som en investering i børns alsidige udvikling. Det skaber mulighed for stærkere kobling mellem faglig læring, kunstnerisk udfoldelse og social trivsel, samtidig med at samarbejdet skaber en dynamisk og inspirerende skolekultur. Gennem fælles projekter og undervisningsforløb kan samarbejdet bidrage til en inspirerende og inkluderende skolehverdag for alle elever.

"Musik giver universet en sjæl, den giver sindet vinger, fantasien flugt, alvoren charme, og den giver munterhed og liv til alt", Platon (427 f.Kr-348 f.Kr)