Linoleumstryk og informationsbobler
Alderstrin: 7-9 klasse
Fag: Billedkunst (samfundsfag)
Kompagnon: Forløbet foregår i samarbejde med klassens faglærer(e)
Indhold: Hvordan kan man komme ud af sin informationsboble, få et nuanceret nyhedsoverblik og bruge kunsten til at bearbejde nogle af de svære ting, der sker i verden. Har kunsten overhovedet noget at sige i den sammenhæng, og kan vi overskue at orientere os i nyhederne, når der kun sker grumme ting?
Alt dette er noget, som vi i dette undervisningsforløb skal forholde os til gennem øvelser, refleksioner og slutteligt udtrykke æstetisk gennem linoleumstryk.
Linoleumstryk har i Danmark ofte været brugt politisk til plakater og bearbejdning af svære emner som kvindekamp, krig og klimaspørgsmål. I dag står vi overfor store globale kriser og informationen omkring disse udfordres af et væld af informationskilder. Den enkelte vælger selv sit medie og sine nyheder og kan derfor ende i et ekkokammer af ensartede holdninger og til tider misinformation.
I dette forløb bedes eleverne om at få overblik over deres informationskilder og at tage aktivt stilling til, om der er en sag i det aktuelle nyhedsbillede, som interesserer dem. Det kan både være én af de geopolitiske kriser eller handle om fodbold. Det vigtigste er, at eleverne selv finder frem til den nyhed, de vil formidle gennem et linoleumstryk.
Herefter undervises der i overførelsesteknikker, skæreteknikker, farveblanding og trykteknik og slutteligt præsenterer hver elev sin nyhed.
Formål:
At lære om informationsbobler
At lære om politiske kampagner gennem kunstneriske udtryk
At lære teknikker indenfor linoleumstryk
At udvælge billeder der egner sig til et grafisk udtryk og at overføre dem
At samtale og reflektere over eget nyhedsforbrug
Fælles mål:
Eleven får præsenteret en måde, hvorpå medier og brug af medier kan anvendes til politisk deltagelse (medier og politik)
Eleven får viden om hvordan æstetiske udtryk kan bidrage til den offentlige debat (Kultur)
Eleven lærer at fremstille linoleumstryk (grafisk billedfremstilling)
Eleven tager stilling til eget og andres brug af medier (informationssøgning og socialisering)
Eleven lærer om dynamiske kompositioner i pressefotos (billedkomposition)
Eleven får blik for egen identitetsdannelse gennem aktive valg af medieforbrug (socialisering)
Eleven kan planlægge og formidle et budskab med forståelse for afsender og modtagerforhold (visuel kommunikation)
Tidsramme: En hel dag. Kan skaleres op og ned i samarbejde med faglærer(e)