Blæseinstrumenter

Tilmelding her

Link til priser

På et blæseinstrument skaber du selv tonen og klangen ved at luftsøjlen i instrumentet sættes i svingninger. Vi arbejder med din teknik og din musikalitet ud fra øvelser, solostykker og sammenspil. Blæseinstrumenter opdeles i træblæsere og messingblæsere. Alle instrumenter giver gode sammenspilsmuligheder. På blæseinstrumenterne er der mulighed for at gå til undervisning alener eller i grupper med op til 4 deltagere.

• Blokfløjte: Blokfløjte er et godt begynderinstrument. Det er ikke fysisk anstrengende at spille på og samtidig er det forholdsvis let at opøve et niveau, hvor du kan spille melodier, der lyder af noget. Blokfløjten findes i mange størrelser, som du efter få år kan skifte over til. Blokfløjten kan bruges som springbræt til andre blæserinstrumenter. Vejledende alder fra 0. klasse (6 år)
    Der forventes undervisning i 23/24 i Ringkøbing, Videbæk, Skjern samt mulighed for kortere forløb i Tim, Hover-Torsted, Grønbjerg, Hee.

Tilmelding til blokfløjte her

• Tværfløjte: Tværfløjtens lyd skabes ved at du blæser luft ind på den skarpe kant af blæsehullet, så luftstrømmen vibrerer gennem fløjtens krop. Tonen ændres teknisk ved at tildække et antal huller og ved at ændre fløjtens vinkel til munden, så tonen intoneres korrekt. Det er et godt sammenspilsinstrument, der passer fint ind i både rytmisk- og klassisk musik.
    Aldersvejledning: Børnetværfløjte fra 1. klasse (7 år). Tværfløjte fra 2.-3. klasse (8 år)

Tilmelding til tværfløjte her

Klarinet: Klarinetten hører til træblæserfamilien. Klarinetten har et stort toneomfang og evne til variere udtryk og volumen. Klarinet er et godt valg til elever, der vil prøve noget nyt efter blokfløjten.

• Der forventes undervisning i sæson 23/24 i Ringkøbing, Skjern, Vorgod-Barde

Tilmelding til klarinet her

• Saxofon: Saxofonen er et træblæserinstrument, fordi det blad, der monteres på mundstykket er lavet af træ, mens resten af instrumentet er udført i messing. Du har mulighed for at spille og eksperimentere med flere genrer i undervisningen. Saxofonen anvendes i både rytmisk og klassisk musik.
    Der forventes undervisning i sæson 23/24 i Ringkøbing, Skjern, Vorgod-Barde.

Tilmelding til saxofon her

• Trompet, kornet, flygelhorn: Kræver god træning af læberne og gode "blæsemuskler" i mellemgulvet. Trompeten og kornetten er de lysest klingende instrumenter i messingfamilien og spiller i samspil ofte melodi og solospil. Flygelhorn har en blidere lyd og klang.
    Aldersvejledning: trompet fra 8 år, kornet fra 6 år.
    Der forventes undervisning i Ringkøbing, Fjelstervang, Nr. Vium/Troldhede Skole og Skjern i sæson 23/24

Tilmelding til trompet/kornet/flygelhorn her

• Basun, euphonium, althorn, barytonhorn og tuba: Messingfamiliens dybe instrumenter lægger bunden i orkestret med en fyldig og dyb lyd. Basun, euphonium og tuba bruges til dybe baslinjer og til melodi- og solospil. Blæseteknikken er meget ens på alle messingblæseinstrumenterne, så du kan starte på et instrument og senere gå over på et andet inden for messingblæserfamilien.
    Aldersvejledning: Alttombone/minitrombone fra 6 år. Trombone og euphonium fra 10 år. Baryton fra 8 år. Althorn fra 6 år. Tuba fra 15 år.

Tilmelding til trækbasun/trombone her

Tilmelding til euphonium, althorn, barytonhorn og tuba her

Tilmeld dig her