Pesten kommer
Aldersgruppe: 5.-8. klasse (én klasse pr. forløb).
Varighed: Undervisningsforløb om pesten 8 - 10 lektioner + 2 timers rollespil/besøg på en vestjysk pest-lokalitet (No Kirke).
Fag: Historie, kristendom.
Kompagnon: Forløbet foregår i samarbejde med klassens faglærere.
Indhold: Vi er i år 1350, hvor pesten første gang kommer til Vestjylland og viser sit rædselsfulde ansigt. Den sorte død hærger det vestjyske og efterlader forladte landsbyer og ødegårde. Historien bliver levende og nærværende gennem et pestspil, hvor eleverne som beboere i en vestjysk landsby oplever pesten og dens følger.
Der kommer besøg udefra, folk bliver syge og kæmper en brav kamp for at få høsten i hus. Dilemmaerne står i kø, for er det Guds straf, og skal man redde de andre eller sig selv? Forløbet består af et undervisningsmateriale om pesten, der hænger sammen med et rollespil og et besøg på en vestjysk lokalitet, hvor den sorte død fik alvorlige konsekvenser.
Formål: Opleve, sanse og få en æstetisk erfaring med livet i middelalderen i en vestjysk landsby med pesten som et grundvilkår – og med de valg, handlemuligheder og konsekvenser det har for Vestjylland, Danmark og Europa. Elevernes historiske bevidsthed styrkes, så de forstår en anden tid og oplever, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte.
Fælles mål:
Målene i parentes er fra Fælles Mål, kompetenceområde, i historie.
- Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv (kronologi og sammenhæng).
- Eleven kan redegøre for samspil mellem aspekter fra dansk og omverdenens historie. Eleven har viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverdenen (kronologi og sammenhæng).
- Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden. Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet (kildearbejde).
- Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger (kildearbejde).
- Eleven kan forklare, hvorledes de og andre er historieskabte og skaber historie. Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien (historiebrug og historisk bevidsthed).
- Eleven har viden om sygdomme og epidemier, som de kan relatere til deres eget liv og samtid.
- Eleverne arbejder kreativt med historie, hvor de gennem rollespil får en sanselig og æstetisk oplevelse.
- Eleverne får indblik i, hvordan de i fællesskab kan forholde sig til og agere i en historisk problemstilling.