
Livet i Fjorden
Alderstrin: 0.-3. klasse (kan justeres til mellemtrin og udskoling)
Fag: Billedkunst (Natur/Teknologi)
Kompagnon: Forløbet foregår i samarbejde med klassens faglærer(e)
Indhold: I dette skoleforløb sættes der fokus på livet i Ringkøbing Fjord gennem den japanske trykteknik Gyotaku, som dækker over grafiske tryk med friske fisk. Desuden skal vi tegne og male forskellige typer af dansk tang og tale om, hvad der foregår under overfladen i sådan en fjord. I samme ombæring skal vi også tale om vandkvalitet og betingelser for liv.
Forløbet byder på trykteknik med blæk, tegning og maling med blæk og akvarel og simpel introduktion til forgrund, mellemgrund og baggrund.
Eleverne får lov til at røre ved fisk og tang, fjerne slim fra fisk og tale om, hvilke oplevelser de selv har haft med alt det, som kan kilde ens tæer, når man er på badetur.
Formål:
- At omsætte viden om livet i fjorden til et æstetisk udtryk
- At udfordre sanserne og arbejde med det “ækle”
- At reflektere og tale om fisk og algers verden
- At opbygge færdighed indenfor tegning, maleri og tryk teknik
Fælles mål:
- Eleven har lært trykteknikken Gyotako (billedfremstilling)
- Eleven har fået kendskab til forskellige danske fiskearter og tangtyper (perspektivering)
- Eleven kender til betingelser for liv i en fjord (undersøgelse)
- Eleven lærer at kende forskel på et plant og et rummeligt motiv (billedfremstilling)
- Eleven kan reflektere over egne oplevelser med havbundens liv (kommunikation)
Tidsramme: Kan skaleres op og ned i samarbejde med faglærer(e)