Maskedyr – er der et dyr i dig?
Aldersgruppe: 0.-3. klasse (én klasse pr. forløb).
Varighed: Produktion af masker + 2 - 10 lektioner til maskedrama og evt. en forestilling.
Fag: Dansk (drama) og billedkunst.
Kompagnon: Forløbet foregår i samarbejde med klassens faglærere.
Indhold: Hvis du var et dyr, hvilket dyr ville du så være? Måske en snu ræv, en sød kat, en hurtig gazelle eller et dovendyr. Eleverne skal lave dyremasker, der forestiller dyr, men også har træk fra mennesker. De skal have lidt af elevernes egen personlighed med i masken eller en anden, som de kunne tænke sig at være. Maskerne laves i pap, gipsgaze eller…..
Når maskerne er færdige, puster vi liv i dem og lader dem komme frem i lyset med krop, stemme og elevernes eget udtryk. Maskedyrene mødes, og magi opstår. Forløbet kan udvides til en mindre forestilling, som eleverne selv er med til at skabe. Med fordel kan ”Maskedyr” laves i samarbejde med klassens billedkunstlærere eller Kulturskolens billedkunstlærere. Der er dermed mange muligheder for, hvordan dette forløb kan strikkes sammen, så det netop passer til jeres skole.
Formål: Udtrykke sig æstetisk gennem masker, reflektere over forholdet mellem mennesker og dyr, agere med kropssprog og stemme og indgå i små spil og improvisationer med andre.
Fælles Mål:
Målene i parentes er fra Fælles Mål, kompetenceområde, i dansk og billedkunst.
- Eleven kan improvisere med kropssprog og stemme (kommunikation).
- Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog (kommunikation).
- Eleven kan deltage i rollelege og rollespil (kommunikation).
- Eleven kan udtrykke sig kreativt og eksperimenterende (fremstilling).
- Eleven kan fremstille rumlige konstruktioner (billedfremstilling).
- Eleven kan kommunikere med billeder (billedkommunikation).
- Eleven undersøger forholdet mellem mennesker og dyrs væremåde og udtryk.
- Eleverne får kendskab til, hvordan masker kan fortolkes og levendegøres ved brug af fantasi og skabende processer.