{{EmailMessaging:Email.PreHeader}}
topbillede kulturskolen med 2 børn

Kulturskolens nyhedsbrev december 2020

Nyhedsbrev nr. 1 i Kulturskolen

Så er vi klar til at genoptage nyhedsbrevet – nu som Kulturskole. Mange opgaver har skullet løses, bl.a. ny hjemmeside og nyhedsbrevs-løsning, da vi er overgået til Ringkøbing-Skjern Kommunes skabelon. Og den helt store udfordring har selvfølgelig været COVID-19, der har haft indflydelse på al undervisning, onlineundervisning, koncerter og øvning for store kor og orkestre. Retningslinjer og forholdsregler er blevet studeret grundigt, og værnemidler har fået en helt ny betydning. Men alle arbejder på at kunne gennemføre så normalt som muligt – eller med de muligheder der er, hvad enten det drejer sig om musikundervisning, drama, ballet, billedkunst osv. Enkelte ting har ikke kunnet lade sig gøre – men så prøver vi at finde en anden løsning. Fredag den 11/12 kl. 16.00 måtte vi desværre lukke ned igen og genoptage onlineundervisning. Vi håber det er kortvarigt, men er selvfølgelig som mange andre bekymrede for at det kan trække ud.

Her i efteråret har vi genoptaget koncerterne – nu med fokus på sikkerhed for optrædende, publikum og ansatte, og det har været en stor succes. Tak for opbakningen – og hvor har det været dejligt at høre musikken igen.

Balleteleverne er i fuld gang med at øve på deres forestilling ”Alice i eventyrland”. Om vi kan gennemføre med publikum ved vi endnu ikke, men ellers er vi klar med en videooptagelse af god kvalitet som vi kan dele med balleteleverne og deres familier, så de kan samles en aften i familien og nyde den gode forestilling.

Corona-situationen i Danmark har påvirket mange områder, og vi kunne også på Kulturskolen se en nedgang i tilmeldingen. Derfor var vi meget glade for at Kultur- og fritidsudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune bevilgede os midler til at kunne nedsætte priserne med 15% i skoleåret 20/21. Vi mangler stadig nogen elever, men håber at arbejdet med PR og rekruttering kan få os i mål. Og den spirende snak om kommende vaccine opmuntrer nok os alle.

I januar 2021 starter vi to nye fag op i Kulturskolen - Redesign og Illustration. Redesign – fra skrald til unika – vil fokusere på vores ressourcer og genbrug og skabe unikke ting ud af det vi måske tænker som skrald. De unge vil opleve den værdi det giver at kunne skabe sit eget bæredygtige tøj eller tilbehør. Undervisningen er tiltænkt aldersgruppen fra 7. klasse og opefter. Der undervises på Ringkøbing Skole onsdage 15.30-17.30 og på Videbæk skole onsdage fra 18.30-20.30. Der undervises til og med uge 22. Symaskiner er til rådighed, men der kan komme udgifter til materialer. Underviser er Helle Tarpgaard Andersen. Følg hende evt. på Instagram: #i_kanten.

Illustration henvender sig til de børn der gerne vil slippe fantasien løs i tegninger. Holdet er henvendt til elever i 4.-6. klasse og foregår på Ringkøbing Bibliotek tirsdage 15.30-17.00 og på Videbæk Bibliotek torsdage 15.30-17.00. Der undervises til og med uge 24. Underviser er Peter Hermann, der netop har udgivet en børnebog på det nye forlag Kyklop. Peter er, som han selv siger, en tegneseriefyr. Tag et kig på hjemmesiden: http://phermann.com/

Der er også gang i forberedelserne til en workshop i film/medie i uge 7 i samarbejde med Filmbyen Århus. Mere information følger – så hold øje med facebook og hjemmeside.

Nye samtykke-regler for brug af billeder og video er på vej, og derfor vil I lige nu opleve, at der er meget stille på den front. De nye regler skal meldes ud til alle brugere førend vi kan igangsætte en ny praksis.

Fra Kulturskolen vil vi ønske jer alle en glædelig jul og et godt nytår. 2020 har været anderledes på så mange måder – lad os håbe det lysner i 2021. Vi vil gøre hvad vi kan for at holde fast i kulturen og de glæder det fører med sig.

Glædelig jul og godt nytår fra Kulturskolen Ringkøbing-Skjern

Kulturskolen logo

Kontakt Kulturskolen

Rindumvej 1